Monday 4 June 2012

Umpan GPIII

Dalam post kali ini, GPIII akan menceritakan sedikit sebanyak mengenai umpan yang pernah digunakan oleh GPIII dalam sesi memancing.

1. Cacing 

Umpan cacing biasa digunakan oleh semua pemancing. Umpan universal (Merujuk kepada majalan UMPAN). Umpan ini selalu digunakan untuk memancing di kolam atau sungai. Umpan cacing biasa la guna di Lohan Eco Ranch/Lohan Akuakultur atau Sungai Biru. Sasaran biasa Talapia, Patin dan yang terbaru Keli. Itu pun bila pancing dasar. Tapi kalau di bel;akang rumah bukan cacing jenis ni... Cacing kerawit oh. panjang lengan pun ada, macam ular da tengok. hahaha


2. Anak ikan

Anak ikan biasa untuk memancing ikan-ikan yang rakus-rakus belaka. hahaha.. walaupun pernah guna tapi masih belum pernah strike guna umpan ini. Tapi dalam blog Team Ombak Biru naik Siakap 22 Kg guna ikan kembura hidup. Dorang kan taiko, kami kan junior,, jadi percaya la. hehehe.. tapi memang betul la.


3. Hirisan Ikan
Hirisan ikan pun power. Ini sebab bau dia mmg fuh! mantap. Tapi selalu memancing dapat ikan yang nda fresh. nda best mau memotong. Pernah guna di Sutera Harbor ni. Bottom sampai pagi. Banyak juga yang sambar. Semilang pun menyambar. 


4. Gewang
Mula-mula nda yakin ikan mau makan besi. Tapi bila sudah strike baru la rasa karan dia. Punya best. Dari spinner sampai spoon pun kena sambar. Ini kali la. Hehe.. Sampai putus spinner 6g masa di Lohan Eco Ranch. Last2 membeli lagi sampai 5/6 biji satu kali beli.


5. Udang (Hidup / Isi Udang)

 Umpan udang memang paling selalu guna la dalam setiap trip yang melibatkan air masin/payau. Umpan hidup yang ni la buat naik GT di Bintuka itu hari. hehehe. Kalau di Anglers Delight, Isi udang bikin casting baru dapat menarik Siakap. 2 kali da tu.Belum campur yang rabut. Adeh.. sakit hati oh..


6. Sotong


Sotong. Pun selalu guna juga. Ni kalau Badukang memang semua telan. Ini yang buat kami tarik sampai 22 ekor badukang di Jambatan Likas. Tapi pengalaman 1st memotong sotong : dakwat percuma. Nda pandai potong kan...


7. Umpun
Umpun. Umpan pilihan bila Auntie Cina di sembulan cakap " Tiada Udang" . Beli dalam RM5 banyak suda tu. Nda payah banyak2.. bukan ble makan... kalau udang lain la... Ble campur maggi. 


8. Perut Ayam.
Sepanjang umurku, ceh macam lagu.. haha.. Baru satu kali guna perut ayam. Mau pancing Tilapia ja.. Turun ja dalam kolam FRENZY semua ikan. Menyambar saja kerja. Memang berkesan oh guna perut ayam ni. Tapi nda tau di mana ada jual. Dulu ngam-ngam kena masa kenduri.. 


9. Palet
Serius.. Guna palet paling nda disukai. Senang hancur bila dalam air. Sudah tu nda dimakan ikan lagi.. Nda bestnya macam tu. Apapun pernah juga dapat 2 ekor la guna palet. Tapi tu pun orang buat.Sendiri buat jadi Kuih raya adalah. 


P/S : Gambar-gambar di atas di-crop dari blog lain. Spinner tu ja saya punya. Lost track blog mana. Mau bagi kredit tapi.. hehehe Sori Bos.. :P






2 comments:

  1. Bro mana boleh dapat beli cacing Whatapp Atau wechat saya kalau ada 0168370874 . Thanks bro ....

    ReplyDelete
  2. bro..mana blh dpt itu umpun? blh wassap atau sns sy 0123751153 fai

    ReplyDelete