Tuesday, 15 March 2011

TiPs N tRiCkS untuk memancing d gayang

gayang merupakan tempat yang paling best kalau mau tarik ikan besar. tempatnya yang strategik kerana airnya di situ amatlah dalam biarpun surut...dengan bayaran RM 5 untuk memancing di tiang anda akan di bawa ke tapak tiang di bawah jambatan yang lebih kurang 5m persegi (selesa untuk 8- 10 org dgn 1-2joran).
tiang yang paling famous ialah tiang 3..di mna air di sana amatlah dalam, namun kemudahan tandas tidak di sediakan di atas jambatan, tetapi jika terlampau terdesak anda boleh la memangil pemandu bot untuk ambil anda ke daratan dan ke tandas yang di sediakan dengan percuma. terdapat juga jeti kecil untuk pemancing yang berminat bermancing di jeti dengan bayaran RM3 anda boleh pancing d jeti dengan kemudahan pondok bersertakan lampu. satu kelebihan memancing di gayang ialah anda boleh mengorder makanan anda dan perkhidmatan penghantaran secara percuma kepada pemancing2 di tiang tambahan lagi harga makanannya amat berpatutan





 tip2 ini semua dari  taiko2 gayang
Gayang menjadi tempat utama untuk pemburu selunsong(siakap putih),pari,GT,kerapu dan banyak lagi.bagi memancing ikan selunsung pemancing haruslah datang pada waktu malam dan berumpankan udang hidup bersaiz 2jari panjang sejengkal. penggunaan teknik hanyut amat effective di gayang jika bernasib baik anda mampu menaikkan 4 ekor satu mlm dangan berat purata 3 kg. 

(Edit :Siakap ikan yang ke sekolah dan sangat sensetif terhadap tali perambut. Daripada info, perambut yang sesuai untuk memancing siakap ialah dengan menggunakan "tali hantu", "tali setan" atau geng2nya. boleh didapati di TCE. RM 20 ++ = 100 m) - BadukangBoy

Bagi memancing pari umpan udang hidup pun memadai  dengan teknik bottom berperambut 2 depa..namum di bawah tiang tedapat paip yg merentas jambatan dan kepala lori serta batu2 yang sengaja di buang untuk membuat lubok. oleh itu teknik bottom dapat mengundang kail anda tersangkut di dalam air. salah seorang di gayang menaikkan pari di gayang yang beratnya  10kg++ mengguna umpan ikan tanda. malangnya sya tiada gambarnya untuk di kongsi.
untuk memancing ikan GT anda haruslah menggunakan umpan udang hidup yg bersaiz separuh batang rokok.
ikan ikan disini semuanya kesekolah oleh itu jika anda menggunakan tali besar amatlah rendah kebarangkalian kail anda untuk dimkn ikan.oleh itu memancing di sini amatlah memerlukan skill kerana bukanlah mudah menaikkan GT 1 kg menggunaakan tali 10lbs.
bersambung lagi insyallah jika saya mndapat maklumat tmbahan lagi..selamat mencuba

14 comments:

  1. Kalau siakap perambut nak brapa panjang ? aku baru nak blajar mancing

    ReplyDelete
  2. Kalau ikut cakap otai2 dalam sedepa pn ada. tapi BadukangBoy guna panjang dalam setengah depa pn dapat.

    ReplyDelete
  3. bro mana tempat bagus nak mancing selunsong ne kat jeti atau tiang....???just nak tau:)

    ReplyDelete
  4. @boyyat
    Kalau ikut orang2 sana sama member2.. Tiang No.2 paling peberet tau. haha tapi kalau suda nama dia rezeki ko baling dari jeti pn kana juga tu. hehe

    ReplyDelete
  5. hi bro, gayang ni kat mane?...bole explain sikit minat la...email saya harvin_6@hotmail.com

    ReplyDelete
  6. nak gi mancing ni..mana gayang ini? sabtu ni nak pergi..
    emel gua: jay-013@live.com.my

    ReplyDelete
  7. KB lagi banyak ikan

    ReplyDelete
  8. Ada 2 jeti di sini.

    Anjung Gayang
    ---------------------
    Ada jual udang. 30 sen sampai RM1. Ada jual air & makanan @megi saja (mmg tdk sedap ptuiii. megi pun tdk pandai masak). Ada satu boatman yang kurang hensem, muka macam kuali hitam & sombong macam mau kena jubur ja. Hari biasa bot ke tiang sampai 12 mlm . Hujung mgu + cuti 24 jam konon tapi jaga2 terkandas di tiang sebab dorang kaki tidur & pemalas. Ramai sudah yang kena sampai menangis.

    Jeti sebelah kiri
    ---------------------
    Tiada jual apa2. Kadang2 ramai btl org lepak di jeti ni, mcm gangster ja semua. Jeti buruk mau mampus & kotor btl. Banyak tali menyangkut sebab dorang ada 1 sangkar ikan di tepi. Tiada ikan di jeti dorang, memang tiada langsung. Pekerja jeti ni suka bawa bot laju2 sampai tengah malam limpas di tiang 2 jadi ikan takut mau makan di tiang tu & jeti. Dulu2 2011, pernah nampak dorang pasang bubu besar di tiang jambatan & suka pasang pukat sana. Memang buduh btl dorang ni.

    ---------------------------------

    Hujung mgu mancing di sini telampau bising & ramai.
    Hari biasa, ada si kurus yang pacak sampai lebih sepuluh batang pancing. Dia eksyen mau mampus.
    Tiada tempat letak pancing tdk pyh datang. Semua yang datang sini org lama. Ada stand sendiri semua.
    Ikan pun sudah kurang.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Betul! Tu si kurus memang mo kena sut Satu Kali Baru Dia tahu tu. Pandai Marah Marah orang lagi sedankan Dia sudah 10 batang joran Satu orang shj memancing.

      Delete
    2. Hahaha, kasih bah dia dua kali... Kih kih kih...

      Delete
  9. sapa tau trip memancing laut dalam di area kk

    ReplyDelete